Any de la fe: sessió per mares

Documentació:

- Carta apostòlica Porta fidei: convoca l'any de la fe

- Indicacions per l'any de la fe, de la Sagrada Congregació per la doctrina de la fe
- Sessió per mares: preparació per l'any de la fe


Text:


El sant Pare Benet XVI va escriure el passat octubre un document anomenat: la porta de la fe. Per convocar un any dedicat a la virtut de la fe. Aquest any començarà el proper octubre 2012.
Així comença l’escrit el Papa: «la porta de la fe que ens introdueix en la vida de comunió amb Déu està sempre oberta per nosaltres. Travessar aquesta porta suposa començar un camí que dura tota la vida».
El Papa ens diu que a través de la fe entrarem en comunió amb Déu. El Papa doncs, ens proposa un horitzó molt atractiu: la vida de comunió amb Déu.
Què significa comunió amb Déu?
Si mirem el què significa la comunió a la Missa ho comencem a entendre: Déu entra dins nostre. Si pensem en l’àmbit familiar, la comunió familiar, marit-muller, pare-fill, mare-fill, ho acabem d’arrodonir: no només Déu entra dins meu, jo també entro dins seu; jo en ell i ell en mi. I si pensem en la comunió d’una mare amb el seu fill petit, que la mare el sent com a seu, el que li passa al nen la mare ho pateix com propi, ja arribem a la perfecció: Déu sent el què em passa a mi com propi, i jo sento com pròpies les coses de Déu.
Anècdota Retamar, nen que s’acosta i em pregunta: ¿Cómo está Dios?
Tots ens adonem de lo bé que estaríem si tinguéssim més fe, viuríem a prop de Déu en tot el que fem...
Ens podem parar un moment a pensar detalls concrets d’aquest horitzó de comunió amb Déu, d’unió constant amb Déu...
Tindríem una pau i serenor, que impregnaria tota la casa i a tots els de casa... Les preocupacions quedarien aparcades fora de casa...
Tothom veuria en nosaltres una mirada profunda, estable, constant, que donaria serenor al voltant nostre... Què bones mares seríem si els nostres fills trobessin en nosaltres dones de més fe.
Molt acertadament els pares de l’església, aquests escriptors cristians de la primera època, ens ensenyaven un exemple per entendre què es la fe. Ho expressen en una imatge que té un profund significat:
La fe és tenir llum, una llum que ens il·lumina...
Una llum que dóna a tota la vida un color i una il·luminació noves, que omplen de sentit tot el que fem, que ens dóna seguretat...
Fa un temps em varen parlar de l’autora d’un llibre, Alessandra Borgese, educada catòlica de petita però poc practicant, perquè no havia fet vida pròpia la fe. Anava poc a missa i quan hi anava era sense posar-hi el cor.
Degut a un elevat nivell econòmic portava una vida molt desordenada, molt donada a comoditats i plaers.
En el llibre explica tota la seva conversió, fruit del contacte amb una princesa d’alemanya que vivia la vida cristiana amb el cor.
El llibre té un títol molt encertat: “Con ojos nuevos”.
Es molt significatiu aquest títol. Con ojos nuevos. Com un viatge a la fe... Amb la fe, la vida, té una nova i molt més profunda visió. Amb el contacte quotidià amb Jesús. Això és lo propi de la fe, uns ulls nous que ens faciliten veure totes les coses des d’una perspectiva nova...
A la carta pastoral “porta fidei” utilitza aquesta mateixa imatge de la fe com a ulls nous: «La fe es la companya que ens permet veure sempre amb ulls nous les meravelles que Déu fa  per nosaltres».
Sant Josepmaria a la seva homilia sobre la fe, vida de fe, ens diu una cosa semblant: «Aquesta certesa que la fe ens dóna fa que mirem amb una claror nova allò que ens volta, i que, mentre tot resta igual, vegem que tot és diferent, perquè tot és expressió de l’amor de Déu».
Així doncs ens podem plantejar: com puc jo travessar aquesta porta?, com puc jo viure una vida de més intimitat amb Déu, de més fe, en definitiva? Com puc respondre a aquesta invitació del Sant Pare de créixer en fe?
És molt importat saber que la base de la fe no es una resposta de l’home a un coneixement indirecte de Déu que deixa el seu rastre en el cosmos i en la consciència, sinó una resposta a Déu mateix que se li comunica com un jo a un tu, en Jesucrist.
Ho diu ben clar a les indicacions pastorals per l’any de la fe: el fonament de la fe cristiana es la trobada amb una Persona, Jesucrist, que dona un nou horitzó a la vida, i amb això una orientació decisiva.
Potser el més important és donar-nos conte que la fe no és una cosa, no és un coneixement indirecte de Déu, sinó un contacte personal amb Jesucrist. Una relació personal amb Jesús que és comunica amb nosaltres, s’entrega per nosaltres i espera la nostra resposta.
Ho explica Joan Pau primer, el papa que va durar poc més de 30 dies: «la meva mare em deia quan ja era gran: de petit vares estar molt malalt; vaig tenir de portar-te d’un metge a un altre i vetllar nits senceres; em creus?
Com hauria pogut jo dir: mare, no et crec! Però sí que crec, crec el que em dius, però et crec especialment a tu. Així mateix succeeix amb la fe. No es tracta de creure el que Déu ha revelat sinó creure’l a Ell, que mereix la nostra fe, que ens ha estimat tant, i que tant ha fet pel nostre amor».
En primer lloc un mateix, així després ho podrà transmetre als altres... Així doncs cal fer un propòsit concret, que ha de descobrir cadascuna: com puc respondre –personalment− a aquesta invitació del Papa de créixer en la fe...?
La fe es una llum que ens il·lumina en tot moment, en tot el que fem. És una nova manera de viure. Els teòlegs li diuen hàbit operatiu. És una capacitat d’actuar. Una realitat profunda en el nostre interior que ens fa afrontar tota la vida amb una nova llum, amb un nou sentit.
Així els primers cristians malgrat les persecucions, l’exclusió social, i totes les adversitats mantenien aquesta llum a dins que els feia viure més contents que si ho tinguessin tot...
Perquè en realitat ho tenien tot: la fe era tot per a ells.
Per això van provocar que en tres segles, la major part del temps de persecucions, la religió cristiana passés a ser la religió oficial de l’imperi romà.
Hi ha una cosa sorprenent, que m’he preguntat quan preparava aquesta sessió: la fe és un coneixement o es una cosa pràctica, vivencial? La fe es una cosa de la intimitat de la persona o que també es manifesta exteriorment. Per que molts articles que parlen de la fe, parlen de la part pràctica: “vida de fe”, per exemple és el títol de la homilia sobre la fe de sant Josepmaria.
Benet XVI en la seva encíclica Spe salvi insisteix en una realitat molt seria, diu que la “fe es performativa”. Això significa que la fe afecta a tot el nostre actuar, a tot el que hem de fer.
Una mare amb fe, quan es troba en una situació difícil li diu a la seva filla: anem a resar per això... Encenem una espelma per això. Li oferirem a Déu aquestes hores de deures ben fets... Li diu a la seva filla: fixa’t que Déu et mira, et guarda i et protegeix...
Però tot això no son paraules buides, només exteriors sinó reals, interiors...
Recordo la història que em va explicar un molt bon professor fa anys a Madrid. Tenia un coneixement profund del nanos i donava molts bons consells...
Em va explicar que un determinat noi seria una persona compromesa, amb personalitat, que no es deixaria arrossegar per la majoria, perquè coneixia els pares... Un dia anant en cotxe amb els pares, la mare va veure una persona que circulava contra direcció i amb clars signes de borratxera..., i en ves de queixar-se i no fer res, va trucar a la policia...
L’altre dia vaig llegir un article d’una professora de Pamplona sobre la transmissió de la fe. Deia que una persona transmet més pel que es que pel que diu. Inclòs arriba a ser un 80 o 90% el que es transmet de forma no verbal.
Doncs el que hem de resar és com puc tenir jo més fe Jesús?, i ser així un recolzament més gran per les meves filles?
Explica el Papa al document sobre la fe: «Com la samaritana, també l’home actual pot sentir de nou la necessitat d’acostar-se al pou per escoltar a Jesús, que ens convida a creure en ell i extreure l’aigua viva que brolla de la seva font... Creure en Jesucrist es, per tant, el camí per poder arribar de manera definitiva a la salvació».
El Sant Pare ens ensenya la direcció, hem d’acostar-nos al pou on hi ha Jesús. Hem d’acudir a la font.
Si vols créixer en amor a Jesús, tens que veure l’aigua de la seva font. Per dir-ho en paraules més teològiques. Jesús és la Paraula encarnada. Si tu i jo volem que Jesús s’encarni en nosaltres, en la nostra vida, tenim d’escoltar la Paraula.
La fe prové d’escoltar la paraula. Només podrem créixer en fe si escoltem més a Jesús.
Quins mitjans puc tenir per sentir la Paraula, per escoltar a Jesús i créixer en fe? La lectura de l’evangeli o del catecisme, la lectura de llibres espirituals, els mitjans de formació que s’imparteixen: cercles, recessos mensuals, conferències.
Una cosa està clara, no puc créixer en fe si no li dedico temps...
Déu no concedeix el que l’home no li ha demanat.