La santa Missa és l'ànima del diumenge!

Convi mares airina II. Santa Missa: dóna a l'ànima el seu diumenge i dóna al diumenge la seva ànima

En una audiència a Viena el 9 de setembre de l’any 2007 el Papa Benet XVI va fer unes reflexions sobre la santa Missa amb les que avui m’agradaria començar aquesta meditació…
“Sine dominico nos possumus!” Sense el Senyor i el dia que li pertany no es pot realitzar una vida ben aconseguida. El Diumenge, en les nostres societats occidentals, s’ha transformat en un cap de setmana, en temps lliure. El temps lliure, especialment en un món modern amb preses per tot, és certament una cosa bella i necessària. Però si el temps lliure no té un centre interior, que doni una orientació de conjunt, acaba per ser temps buit que ni ens enforteix, ni ens distreu. El temps necessita un centre –la trobada amb Jesús que és el nostre origen i la nostra meta-. El meu gran predecessor a la seu de Munich, el Cardenal Faulhaber ho va escriure de la següent manera: “Dóna a l’ànima el seu Diumenge, i dóna al Diumenge la seva ànima”.
Aquesta frase és molt profunda i m’agradaria posar-la avui al centre del nostre diàleg amb Jesús: la Missa és l’ànima del diumenge i el diumenge sense missa no té ànima.
I explica el Papa que això és una necessitat interior, no tant un precepte de l’església…
Penso amb tanta gent que redueix la vida cristiana a preceptes…, en primer lloc tots els no cristians o no practicants, incapaços d’entendre que anem a Missa no per un manament exterior sinó per una necessitat interior, igual que una persona que camina per un desert tot un dia té necessitat de beure aigua…
També els jueus a l’època de Jesús havien reduït la vida piadosa a un conjunt de manaments, obligacions… Havien aconseguit, amb gran imaginació i esforç, convertir els 10 manaments de Moisès, en més de 500 manaments…
Doncs d’igual manera avui en dia molts cristians i no tant cristians, intenten reduir la vida cristiana a un conjunt d’obligacions morals…
M’agrada molt la expressió que utilitza un autor espiritual per definir a les persones que veuen en el cristianisme només pegues, limitacions i càrregues pesades. Els hi diu “capitidisminuidos”. A mi em recorda una pel·lícula que veia de petit, Tarzán que s’enfrontava a un tribu d’indis que despedasaven a tothom que enxampaven (exploradors) i després coien a foc els caps disminuint-los de tamany… Capitidisminuidos!
I el Papa surt amb força: la Missa és una necessitat interior del cristià! L’obligació d’anar a Missa no rau en l’església (sí que també existeix un manament de l’església que ho diu, però no), l’obligació d’anar a missa és recolza en el mateix ésser cristià, en l’interior de la persona.
Jesús, li podem demanar que entengui que necessito que entris dins meu amb l’Eucaristia per donar sentit a la meva vida… A vegades s’ha qualificat l’Eucaristia de “pa dels àngels”, en el sentit que és un aliment sobrenatural, per l’ànima…, per la vida eterna…
Però el sant Pare per explicar bé això aquesta necessitat interior posa un exemple… Gràcies a aquest exemple també nosaltres entendrem molt millor…
L’any 304 a Abitinia, en l’actual Tunísia, 49 cristians van ser enxampats en plena Missa. L’emperador romà, Dioclecià (el que va desenvolupar la pitjor persecució contra els cristians) havia prohibit sota pena de mort el cristianisme i les seves pràctiques, fins les més petites.
Així aquests cristians van ser enxampats, “con las manos en la masa” que diríem avui. I detinguts.
Van ser portats empresonats fins a Cartago per ser jutjats, al llarg de tot el camí encadenats exposats a les burles i crítiques de tothom que vulgues… Tot per ser cristians…
Un cop a Cartago, el procònsol els va interrogar durament: Perquè heu ofès a l’emperador violant la seva ordre? Perquè heu anat a missa?
En nom de tots va contestar un que es deia Emèrit: “sine dominica non possumus”.
Una resposta que es va fer famosa i que va portar a aquests 49 cristians a la mort, màrtirs del diumenge, màrtirs de la Missa.
Sense el do del Senyor, la Missa, sense el dia del Senyor
“«Sine dominico no possumus!». Sense el do del Senyor, sense el dia del Senyor no podem viure:
El sant Pare afegeix: La paraula “dominica” (diumenge) porta dins seu un significat molt profund i important: a la missa rebem el do del Senyor -aquest regal és Ell mateix: el Senyor ressuscitat-. Per això els cristians tenen necessitat del contacte i la proximitat de Jesús per ser ells mateixos.
I tornant a l’exemple el Papa segueix: per aquells cristians la Celebració eucarística dominical no era un precepte, sinó una necessitat interior. Sense Aquell que sosté la nostra vida amb el seu amor, la vida mateixa està buida. Abandonar o traïcionar aquest centre trauria a la mateixa vida el seu fonament, la dignitat interior i la seva bellesa.
Tu i jo podem pensar en aquesta estona d’oració amb Jesús que avui ens fa ser més conscients de la importància del diumenge, i de la Missa qualsevol dia…: com és la meva missa? Com em preparo? Com em vesteixo? Com faig vestir els meus fills?
Fixeu-vos que la tradició popular parla del “vestit del diumenge” precisament perquè la pietat popular feia que fossin més conscients que el diumenge trobaven a Jesús, que el diumenge estaven amb Jesús, que el diumenge era el dia de Jesús…
Jesús haig de fer una gran catequesi sobre el diumenge, en primer lloc a la meva família, a la meva filla… Però després a tothom que pugui… Perquè sense missa la seva vida no té centre, no té un recolzament…
Un pare de l’església utilitzava una frase per descriure la Missa que fa poc temps va fer famosa Joan Pau II al utilitzar-la molt.
Deia: “la santa Missa és el cel a la terra”.
Com un tiquet del cel…
Això és el que pretén simbolitzar aquest petit esglaó que sempre trobem als presbiteris de les esglésies… No és per veure-hi millor, ni perquè el mossèn estigui una mica més elevat… El motiu principal és separar el cel i la terra.
Per això a moltes esglésies trobem grans decoracions, o els famosos baldaquins…
Si us hi heu fixat el esglésies orientals hi ha la iconòstasi, tot una paret frontal plena d’iconos, el mossèn a la consagració es fica per una porta petita darrera dels iconos per mostrar que entra al cel…
També ho mostra les oracions de la Missa abans de la consagració: cantem amb els àngels i els sants… Que estem al cel! Que hem d’afinar!
Com em posaria jo d’arreglada per anar a visitar el cel…
Per explicar tant gran misteri la tradició ha volgut utilitzar símbols, perquè només amb símbols pots transmetre un contingut profund, inclòs pots intentar explicar un misteri, com es la santa Missa…
Igual que un semàfor vermell t’està dient moltes coses: no passis perquè poden passar peatons, perquè poden sortir cotxes, perquè s’ha de regular el tràfic… Tantes raons…
Igual els signes i símbols de la Missa porten un gran contingut…
El sant Pare Joan Pau II va escriure una frase molt profunda fa anys: Quan les ments estan il·luminades i els cors plens de fervor, els signes parlen.
Tota l’Eucaristia es desenvolupa en el context dinàmic de signes que porten en si un missatge dens i lluminós. És a través dels signes que el misteri d’alguna manera s’obre als ulls del creient.
Per això just després del baptisme, els cristians rebien una catequesi especial, per part del mateix bisbe!, era una catequesi sobre els misteris, mistagògica és deia. El bisbe explicava detall a detall de la santa Missa perquè hi poguessin participar amb fruit conscients que allí, sota el vel dels signes, trobaven a Jesús…
També per vosaltres aquest any de preparació per la primera comunió de la vostra filla pot estar també molt centrada en la catequesi per entendre i viure bé la santa Missa…