ATRIUM I: Pares com a primers transmissors de la fe

DOWNLOAD EN PDF-BAIXAR EN PDF



Pares com a primers transmissors de la fe
Atrium mares I 12.11.2012 VSE! MTEM!
El primer que voldria fer en aquesta sessió és canviar el títol. Perquè va caure la importància en la primera part: els pares són els “primers” transmissors de la fe. Els principals transmissors de la fe. Una fe que no és viscuda a casa, és una fe morta.
Ho diu sant Pau a les seves cartes: “la fe sense obres és morta”.
Però això ho tenim tots molt clar:
-Els fill son el vostre principal projecte, o sigui, la tasca més important.
I també afegiria que el que l’ànima és pel cos, motor de la vida i que ens eleva de la vida animal a la racional, de igual manera, és la fe per la vida dels vostres fills, és l’ànima, l’interior que vivifica tota la seva vida, que li dóna sentit.
Així el primer que faig en aquesta sessió és centrar-me en la segona part del títol: Com transmetre la fe al meu fill, a la meva filla? Com és fa això?
Voldria començar amb una estadística, ja ha passat uns pocs anys des que es va fer però segueix sent vàlida:
Avui en dia un 85% del nens reben el Baptisme… Déu n’hi do.
Un 60% fa la primera comunió: o sigui en 10 anys que passa des del Baptisme fins la primera comunió ja és perden molts…
Ja només un 15% fan la Confirmació. Ja estem a plena adolescència.
I per fi, només un 4% entre els 10 i 30 anys van a Missa els diumenges.
Què ha passat?
Al Baptisme als pares els hi varen preguntar: Us comprometeu a educar els vostre fill en la fe? I també li varen posar un vestidet blanc que simbolitza exteriorment el que succeeix realment a l’interior: revestit de Crist…
Així com pot ser aquest fracàs? Només un 4% assoleixen l’objectiu i potser dins d’aquests n’hi ha bastants que només van a Missa per complir amb un precepte, podríem dir sense interioritzar-ho, sense trobar a Jesús viu, o sigui, “sense ànima”…
Com deia el Papa Benet XVI, dóna-li al diumenge la seva ànima i a l’ànima el seu diumenge…
Com és possible aquest fracàs? Sí que n’és de difícil això de transmetre la fe? Quins factors provoquen tantes decepcions?
En això centre la xerrada d’avui. Segueixo sobre tot uns apunts d’un sessió d’un mossèn de Barcelona que és diu mossèn Joan Costa (www.sedase.net/jcb anomenada “transmissió de la fe”).
Primer de tot, què és la fe?
Trobem moltes respostes… Un sentiment… Un pensament… Una convicció… Recordo una companya d’universitat no practicant que en to defensiu em deia: jo tinc la meva fe. Ella defensava que creia en Déu i no en l’Església, ni la Missa…
Què és la fe?
Al Catecisme hi trobem que és un “assentiment racional a les veritats revelades”.
O sigui que afecta la intel·ligència i la voluntat. No és sentimental.
I també diu: “a les veritats revelades”. O sigui que primer actua Déu. La fe més que un acte nostre és un do de Déu…
Això ho diem amb la paraula “teologal”. La fe és una virtut que dóna Déu…
I això té unes implicacions molt importants: La fe no és transmet com es transmet una ensenyança, ni com es contagia una enfermetat…
La fe és transmet amb una modalitat que li és pròpia.
Com a primera condició l’hem de demanar... I demanar amb insistència…
Exemple de la vida de sant Josepmaria de Juana la Tonta…
Aquí podem treure les primeres conclusions: quan resem en família? El beneir la taula… Resar per la nit… Visitar els difunts al cementiri…
Hem vist que la fe és teologal. En segon lloc, la fe és una virtut…
Com és transmeten les virtuts? Com és transmet la generositat o l’amor entre els esposos? Amb l’exemple! Amb els detalls exteriors materials… Doncs la fe igual! També és transmet amb l’exemple!
Aquí tenim la segona condició per transmetre la fe, que és l’exemple. Si voleu que els vostres fills tinguin fe i visquin de fe, el primer és tenir-la un per donar exemple.
Hi ha una cosa molt important, que hem d’aprendre: ha de ser un exemple “positiu”. És molt important “fer amable la virtut”, “mostrar la bellesa de la virtut”. No de mala cara, ni amb discursos seriosos…
Podríem posar molts exemples. De quan resem... De quan toca anar a Missa… De quan toca servir als altres… Si resem pensant tant de bo no tingués que resar, tant de bo pogués saltar-me la Missa.. Així doncs, primer hem de descobrir nosaltres la bellesa de la virtut, hem de disfrutar fent el bé… I després saber-ho transmetre als fills…
Hi ha l’exemple típic de la mare que fent un servei li dona voltes interiorment a què faria si no hagués de fer això, si no tingués aquests compromisos… Se sent empresonada per les obligacions pròpies… És compara… Veu el marit, els fills, inclòs les coses de Déu “com una limitació”… Fa les mateixes coses que abans feia amb un somriure, sentint-se encantada, ara les fa amb la “cara llarga”…
Avui en dia molta gent transmet la fe com si fos una càrrega: com un “hi ha que passar per el tubo”. Suportar l’homilia d’aquest mossèn.
Davant d’això, s’ha de mostrar la bellesa de la fe, aquesta és una assignatura pendent molt important, perquè sinó els fills coneixeran què és el bé però no disfrutaran fent-lo…
Amb la nostra manera de viure la fe hem de mostra que és atractiva que és un autèntic “xollo”. I mostrar que darrera de la fe, hi ha una persona, que és Jesús, no és només un conjunt de coses, doctrines, ni normes morals… Sinó una persona: Jesucrist!
En tercer lloc s’ha d’explicar una realitat més complexe. La fe no depèn tant de l’enteniment com de la voluntat. O sigui, no depèn tant de que jo entengui les coses de Déu, sinó de la voluntat que jo estimi a Déu, que jo confii en Déu.
Quan la meva companya de classe de la facultat em deia que ella tenia la seva fe, que ella no creia això o allò de l’Església, em deia que per ella el criteri de la fe era si l’entenia o no, si li convencia o no. Llavors ja no es fiaba de Déu, sinó de la seva capacitat d’entendre’l. Així qui nega una veritat de fe, ja no té fe, sinó opinió, perquè és fia de si mateix i no de Déu.
La fe és juga més en fiar-me de Déu. Me’n fio de Déu perquè m’adono que m’estima, perquè miro la Creu i veig el seu amor infinit i desinteressat.
Hi ha uns versets antològics que fan referència a això:
“No me mueve, mi Dios, para quererte 
el cielo que me tienes prometido, 
ni me mueve el infierno tan temido
para dejar por eso de ofenderte.
Tú me mueves, Señor, muéveme el verte 
clavado en una cruz y escarnecido, 
muéveme ver tu cuerpo tan herido, 
muévenme tus afrentas y tu muerte.
Muéveme, en fin, tu amor, y en tal manera, 
que aunque no hubiera cielo, yo te amara, 
y aunque no hubiera infierno, te temiera.
No me tienes que dar porque te quiera, 
pues aunque lo que espero no esperara,
lo mismo que te quiero te quisiera”.
Potser amb un exemple ho entendre’m millor. Perdoneu que és un exemple una mica brut. Segur que el vostre marit quan arriba a casa un dona un petó, i a vosaltres us sembla una manifestació de tot l’amor que us té. En canvi si un dia algú us diu que el vostre marit tonteja amb la secretària, i quan per la tarda torna a casa i us dona un petó, aquell petó ja no serà manifestació d’amor, sinó un petó fred de traïció… Què ha canviat? Si és el mateix petó! Ha canviat la confiança
Igual, si ens fiem de Déu, perquè Déu m’estima, perquè ha donat la seva vida per mi, me’n fiaré de tot el que ell revela encara que en algun moment no ho entengui…
Un Déu que s’ha encarnat i que ha mort a la Creu per mi, fent seu tot el dolor humà, és un Déu que ja no em té de demostrar res, d’aquest Déu me’n puc refiar. Encara que la mediació eclesial ho enfosqueixi, per les limitacions i errors humans…, quan veus que això ve de Déu, ja no pots dubtar.
El mossèn que exposa aquesta conferència dóna unes condicions d’aquesta confiança: la humilitat i la obediència…
La humilitat que em fa dir, només amb Ell puc, que em fa fiar-me més d’Ell que de mi.
La obediència que ens porta a obeir quan no ho entenem. Si una cosa perquè no ho entenc no ho obeeixo, significa que el meu criteri és més fort que el d’Ell.
Així s’entén una definició moderna de fe: “la fe és l’entrega de l’enteniment i de la voluntat a Déu”.
Hi ha un exemple que és la porta de l’Església de Betlem a Terra Santa, on va néixer Jesús: és una porta molt petita, molt baixa. És com si ens digués: només pot reconèixer al Nen-Jesús qui s’abaixi.
Un quart apartat –més breu- és que la fe es transmet amb l’amor.
Això afecta més a la conversió d’altres persones… Potser en l’àmbit familiar és molt evident. Defensar la fe no és destrossar a l’altre sinó volguer-lo al Cel amb tu, al teu costat…
Quan dues persones s’estimen es donen mútuament totalment. Si estimo a Déu, em dono i ell se’m dona. El mateix estimar-se és font i transmissió de santedat, de fe.
Per acabar un darrer apartat, el cinquè. Això ho he agafat d’un altre lloc, una autora que és diu Jutta Burggraf, que parla a un article de la transmissió de la fe en la família en el post-modernisme.
Allí explica que les teories modernes de la comunicació expliquen que una persona explica més pel que és que pel què fa… Fins a un 80% o 90% de la nostra comunicació té lloc de forma “no verbal”.
És la importància de l’exemple, que ja sortia en el segon apartat per mostrar la bellesa de la virtut, i ara ho torno a treure per tota la vida de pietat.
Un dels documents més importants del CVII, la Gaudium et spes, que parla de la fe en el món d’avui diu que una de les causes més importants de l’augment de l’ateisme és el mal exemple dels catòlics. La causa més potent que enfosqueix la transmissió de la fe és la gent que diu que té fe, però moralment –amb el seu actuar- no la viu. O sigui la dissociació fe-moral és la causa de l’ateisme.
Ara quedaria l’aplicació pràctica de tot això que hem dit… resar a casa, posar bona cara, mostrar la bellesa de servir…
Però jo em limitaria a dir-ne un: com puc jo, o tu, estimar més a Jesús, tractar més a Jesús personalment! Com puc jo ser una dona de més fe!