Déu ens toca en els Sagraments


Sessió pares primera comunió:
Déu ens toca en els Sagraments

Potser una de les imatges més famoses de la capella Sixtina pintada per Michelangelo és la Creació de Adan…
Fàcilment us vindrà la imatge al cap.
Apareix Déu Pare allargant la ma cap a un home, Déu pare està envoltat d’un cercle d’àngels que el contempla sorprès podríem dir… Envolta a Déu Pare i als àngels un mantell vermell.
Déu Pare, des de el cel allarga el braç i la ma, arribant amb un dit a tocar el dit d’un home que està nu, estirat a la terra…
Una imatge val més que mil paraules!
La sorpresa dels àngels…
La bondat de Déu…
Que Déu ens crea per amor…
La grandesa del do de la Creació, del do de la vida… A vegades només en som conscients quan “perdem aquest do”, amb la mort d’una persona estimada…
Aquesta imatge tant impactant ens explica moltes coses…
Fixeu-vos en el títol de la sessió d’avui… Déu ens “toca” amb els sagraments…
De la mateixa manera que Déu Pare ens toca amb la Creació, Déu Fill ens toca amb els Sagraments. Així hem de veure l’Eucaristia i la Penitència…
Es podrien fer molts paral·lelismes entre aquesta imatge de la Creació i la imatge real que succeeix cada dia en els Sagraments…
Avui parlaré més concretament de l’Eucaristia i de la Misericòrdia… Encara que podria fer referència a tots els Sagraments…
Un petit exemple que ens mostra el paral·lelisme és la tradició de dibuixar, pintar o escolpir àngels en els Sagraris… Per fora que es veuen o per dins… Ens transmet el mateix que els àngels de Michaleangelo: la sorpresa dels àngels davant la grandesa de Déu, la bondad de Déu, la gratuïtat de l’amor de Déu…
Es podrien fer molts i molts paral·lelismes, però el que m’interessa en aquesta sessió és que veieu que els Sagraments, l’Eucaristia i la Misericòrdia, és que Déu per Amor fa una bogeria i ens “toca”…
La conclusió d’això és molt important: Precisament Déu ens dóna la veritable vida no amb quan ens “toca” amb la Creació, sinó quan ens “toca” amb els Sagraments…
Déu amb la Creació ens dona una vida “material”, podríem dir… Amb els Sagraments ens dóna vida espiritual, ens dóna l’Esperit Sant! Aquest és l’Amor de Déu: Déu Amor, Déu Esperit Sant.
Em varen explicar una història molt ilustrativa…
Cap a l’any 1920 es va promoure a l’Església la comunió freqüent, fins aleshores la gent anava a Missa però no combregaba perquè els hi semblava no estar prou a l’alçada del do de l’Eucaristia, i ells es sentien massa pecadors, massa indignes…
Expliquen que en una catequesi sobre la Comunió, un bisbe amb fama de santedat, anomenat Manuel Gonzàlez, preguntava a uns vailets en una barriada humil d’una ciutat andalusa:
- Perquè convé combregar amb freqüència?
Els vailets aixecaven la ma i contestaven el que els hi semblava… Deien una tonteria i una altre… Al final va aixecar la ma un gitanet, amb la cara bruta i el cabell enganxós… El bisbe li va dir que parlés. I aquest va dir:
- “Zeñó, porque pa querehlo hay que rosarlo”.
El bisbe es va quedar ben parat. I aquest comentari del gitanet li va servir molt. Per estimar a una persona hem de “tocarla”. Hem d’estar amb ella.
Això amb els Sagraments ho podem veure en les dues “direccions”:
- Déu per estimar-nos ens vol tocar el els Sagraments. Per dir-ho en concret: vol entrar dins de nosaltres en l’Eucaristia i ens vol abraçar estretament en la Confessió…
I en l’altre direcció:
- Només podrem estimar a Déu, si el rebem amb freqüència a l’Eucaristia i si li tornem l’abraçada en la Confessió…
Hi ha una realitat tremendament injusta. Quan limitem la vida cristiana a un compliment exterior, a una imposició interior. Es com treure-li l’ànima a un ser viu… Com treure-li l’amor a un matrimoni… Alguns cristians veuen la Missa com una imposició, una obligació. Redueixen la Missa a un manament de la Santa Mare Església.
El primer manament de l’Església diu: Participar de la Missa el diumenge i les altres festes de precepte i quedar lliure de feina o d’activitat que podria impedir la santificació d’aquests dies.
Però no es pot limitar a una obligació exterior. Es un concretar exteriorment una realitat que ha de sortir de dins, de ser conscients de que Déu allarga la ma per tocar-nos, per estimar-nos, per donar-nos l’Esperit Sant!
Fixeu-vos el que diu el Papa Benet XVI a la seva primera carta Encíclica, Déu és Amor, segon paràgraf del primer punt:
“Hem cregut en l'amor de Déu: així pot expressar el cristià l'opció fonamental de la seva vida. No es comença a ser cristià per una decisió ètica o una gran idea, sinó per la trobada amb un esdeveniment, amb una Persona, que dóna un nou horitzó a la vida i, amb això, una orientació decisiva. Al seu Evangeli, Joan havia expressat aquest esdeveniment amb les paraules següents: «Déu ha estimat tant el món que ha donat el seu Fill únic perquè no es perdi cap dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna» (cf. 3,16)”.
Sant Josepmaria ho explicava amb una història molt simpàtica: Considereu l’experiència, tan humana, del comiat de dues persones que s’estimen. Voldrien estar sempre plegades, però el deure -el que sigui- les obliga a allunyar-se. El seu afany seria de continuar sense separar-se, i no poden. L’amor de ‘home, que per gran que sigui és limitat, recorre a un símbol: els qui s’acomiaden bescanvien un record, tal vegada una fotografia, amb una dedicatòria tan encesa que sorprèn que no cremi la cartolina. No aconsegueixen de fer més perquè el poder de les criatures no arriba tan enllà com el seu voler.
El que nosaltres no podem fer, pot fer-ho el Senyor. Jesucrist, perfecte Déu i perfecte Home, no deixa un símbol, sinó la realitat: resta Ell mateix. Anirà al Pare, però romandrà amb els homes. No ens llegarà un simple obsequi que ens faci evocar la seva memòria, una imatge que tendeixi a desdibuixar-se amb el temps, com la fotografia que aviat es fa deslluïda, groguenca i sense sentit per als qui no foren protagonistes d’aquell moment amorós. Sota les espècies del Pa i del Vi, hi és Ell, realment present: amb el seu Cos, la seva Sang, la seva Ànima i la seva Divinitat (Es Crist que passa, 83).
A vegades aquest reduccionisme exterior –reduir l’amor a una realitat exterior- encara és més evident en la Penitència, la Confessió o com prefereixo dir-li: el Sagrament de la Misericòrdia…
Per una falta d’enteniment s’ha vist reduït a un passar comptes, un detallar pecats, o incompliment dels manaments, o en alguns casos a un alliberar-se d’un sentiment de culpa…
És molt bo tenir un full de preguntes a partir dels manaments que ens ajudi a fer examen de consciència per la Confessió… Però no podem oblidar que és una abraçada de Déu… I que precisament aquesta abraçada de Déu ens porta al desig de canviar, de conversió.
Fixeu-vos el què escrivia Joan Pau II en una carta als sacerdots l’any 2002:
“En el Sagrament abans de trobar-se amb els manaments de Déu, un es troba en Jesús amb el Déu dels manaments… Quan es troba a Jesús com un do, fins l’aspecte més exigent de la llei adquireix la “suavitat” pròpia de la gràcia”.
Torno a la imatge amb la que he començat aquesta xerrada, Déu Pare allarga la ma per tocar l’home.
M’agradaria que fóssiu conscients que aquest home sou ara especialment cada un de vosaltres, en aquests moment de la Primera Confessió i de la Primera Comunió de la vostra filla.
Ara potser us hauríeu de preguntar: Veig la Missa o la Misericòrdia com un “Déu em toca”, “Déu m’abraça”? I seguint amb aquest paral·lelisme ens podem preguntar: no necessitaria potser que Déu em “toqués” més i m’abracés amb més freqüència?

BREU EXPLICACIÓ DE LA CONFESSIÓ
Si fa temps que no et confeses i et sembla complicat aquí tens una breu explicació…
Imagina’t que vas a un Supermercat, que no es diu Mercadona ni Carrefour, sinó Misericòrdia (ja sé que no es un nom massa atractiu per un supermercat!). Entres i vas passant pels 10 passadissos que té, cada un és un manament… En preguntes quins “productes” agafes en cada passadís (això és l’examen de consciència: ho pots fer amb les 31 preguntes qui tens darrera aquest full).
Quan ja tens tots els “productes” passes per caixa. La caixera és un mossén vestit de negre, que fa present a Jesucrist (el que et perdona és Jesús, no la “caixera”).
No et preocupis què li has de dir al mossén… Hi ha un full escrit al confessionari, o si no ja t’ho dirà ell, i si d’alguna cosa no t’enrecordes ell t’ho pot recordar… Per això Déu ha volgut que fos una persona i no una màquina!
El més sorprenent és que quan ha passat tots els “productes” i et diu el preu total, afegeix: ja ho pago jo (quina “caixera” tant generosa!), tú si vols pots ajudar resant… (et diu una petita penitència, comparat amb tots els “productes” que has comprat sembla molt però molt poquet).
Però és molt importat que abans de sortir fagis el propòsit de tornar aviat al super (la propera setmana o la següent) i comprar “menys” productes.
Breu Examen de Consciència 
1. He dubtat o negat les veritats de la fe catòlica?
2. He practicat la superstició o l’espiritisme?
3.M’he apropat indignament a rebre algun sagrament?
4.He blasfemat? He jurat sense necessitat o sense dir la veritat
5.Crec tot el que ensenya l’Església Catòlica
6. Faig amb desgana les coses que es refereixen a Déu
7. He faltat a Missa els diumenges o dies festius? He complert els dies de dejuni i abstinència? He combregat indegudament?
8. He callat a la confessió, per vergonya, algun pecat mortal?
9. Manifesto respecte i afecte als meus pares i familiars
10. Sóc amable en la vida de família?
11. He donat mal exemple a les persones que m’envolten? Els corregeixo
amb còlera o injustament?
12. Tinc enemistat, odi o rancor cap a algú?
13. Evito que les diferències polítiques degenerin en odi cap a les altres persones
14. He fet mal a algú de paraula o d’obra
15. M’he embriagat, begut amb excés o pres drogues?
16. He descuidat la meva salut?
17. He estat causa que uns altres pequessin per la meva conversa, la
meva manera de vestir, la meva assistència a algun espectacle o amb
el préstec d’algun llibre, revista, arxiu digital,...? He tractat de reparar
l’escàndol?
18. He estat mandrós en el compliment dels meus deures? Retardo amb freqüència el moment de posar-me a treballar o a estudiar?
19. He perdut massa el temps amb Internet, la Televisió,...?. He estat prudent amb la seva utilització?
20. He acceptat pensaments o mirades impures
21. He realitzat actes impurs? Sol o amb altres persones? Del mateix o diferent sexe? En quantes ocasions? Vaig fer alguna cosa per impedir les conseqüències d’aquestes relacions?
22. Abans d’assistir a un espectacle o de llegir un llibre, m’assabento de
la seva qualificació moral?
23. He pres diners o coses que no són meves? Si escau, he restituït o reparat?
24. He enganyat a algú cobrant més del que hauria d’haver cobrat
25. He malgastat els diners? Dono almoina segons la meva posició?
26. He dit mentides? He reparat el dany que hagi pogut seguir-se’n?
27. He descobert, sense causa justa, defectes greus d’altres persones
28. He parlat o pensat malament d’algú? He calumniat?
29. Sóc exemplar en el meu treball?
30. Em preocupo d’influir -amb naturalitat i sense respectes humans- per fer més cristià l’ambient al meu voltant? Sé defensar Crist i a la doctrina de l’Església?
31.Faig el propòsit de plantejar-me de debò la meva formació cristiana i les meves relacions amb Déu?